Tα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας αποχαιρετούν με συγκίνηση και θλίψη τον Πάνο Δημητρίου. Ιστορικό στέλεχος της Αριστεράς, γεννήθηκε το 1917 στη Θεσσαλονίκη και ταύτισε τη ζωή του με το κομμουνιστικό κίνημα, στο οποίο οργανώθηκε το 1933. Η διαδρομή του πολυκύμαντου βίου του ταυτίζεται με τις μεγάλες περιπέτειες του ελληνικού προοδευτικού και κομμουνιστικού κινήματος.  Ιδιαίτερη υπήρξε η συμβολή του στην ενίσχυση των ιδεών της ανανέωσης, στον αναστοχασμό γύρω από την ιστορική εμπειρία της Αντίστασης και του Εμφυλίου, στην αναζήτηση ενός νέου δρόμου στην πορεία προς τον σοσιαλιστικό μετασχηματισμό. Ο Πάνος Δημητρίου δεν ήταν μόνο ένα πολιτικό στέλεχος της Αριστεράς. Η σκέψη του και τα βιβλία του συνέβαλαν στην επανεκτίμηση των ιστορικών διαδρομών του κινήματος στον 20ό αιώνα και αποτελούν πολύτιμες παρακαταθήκες για τους μελετητές της σύγχρονης ελληνικής κοινωνικής ιστορίας. Το αρχείο του Πάνου Δημητρίου βρίσκεται στα ΑΣΚΙ, των οποίων υπήρξε ιδρυτικό μέλος και σταθερός υποστηρικτής.

 

Το Δ.Σ. των ΑΣΚΙ

 

 Αποχαιρετισμός στον Πάνο Δημητρίου από παλιούς συντρόφους και φίλους

Μιλτιάδης Δ. Πολυβίου

  Τον Πάνο η γενιά μου τον γνώρισε το 1974, όταν, μετά την πολιτική προσφυγιά, επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη, την πόλη στην οποία είχε γεννηθεί εκατό χρόνια πριν από σήμερα, τον Αύγουστο του 1917, τη μέρα ακριβώς της μεγάλης πυρκαγιάς της. Ο Πάνος δεν ήταν τύπος φανταχτερός, από αυτούς δηλαδή που σε εντυπωσιάζουν από την πρώτη στιγμή. Ήταν άνθρωπος χαμηλότονος και διακριτικός. Τα λόγια του ήταν πάντοτε λίγα και λιτά. Στη συμπεριφορά του δεν διέκρινες τίποτα που να αποβλέπει στη δημιουργία εντυπώσεων. Αντίθετα,  εντύπωση σου προξενούσε το ότι σ’ αυτόν δεν διέκρινες κανένα φανατισμό, αφού, όπως είναι φυσικό, δεν μπορούσες να καταλάβεις πώς είναι δυνατόν αυτή η απόλυτη αφιέρωση, που, βέβαια, δεν νοείται χωρίς κάποιο πάθος, να εκφράζεται στο λόγο του με τέτοια μετριοπάθεια. Το περίεργο ήταν πως αυτό δεν αντανακλούσε απουσία συναισθήματος - το αντίθετο μάλιστα. Ο Πάνος ήταν μια σπάνια περίπτωση πολύ ψύχραιμου αλλά, ταυτόχρονα, καθόλου ψυχρού ανθρώπου, ενός ανθρώπου που κατάφερνε να συνδυάζει τον πλούσιο συναισθηματικό του κόσμο με μια νηφάλια κριτική ικανότητα ανεπηρέαστη από τις παρορμήσεις της στιγμής.

    Δεν είναι εύκολο πράγμα η απόλυτη αφιέρωση σε έναν σκοπό να μη συνεπάγεται αγκυλώσεις και παρωπίδες. Ο Πάνος όμως μπόρεσε να διατηρήσει άγρυπνη την κριτική του εγρήγορση, έτσι ώστε να συνειδητοποιήσει βαθμιαία πως ο σοβιετικού τύπου σοσιαλισμός, για την επικράτηση του οποίου είχε αφιερώσει την ως τότε ζωή του, είχε καταλήξει να είναι ένα αποστεωμένο και ανελεύθερο καθεστώς που αμαύρωνε τα οράματα του αριστερού κινήματος και πρόδιδε τις θυσίες του. Ήταν έτσι επόμενο να βρεθεί από πολύ νωρίς στην πρώτη γραμμή του αγώνα για την ανανέωση του κομμουνιστικού κινήματος, αδιαφορώντας για την παραμονή του ή όχι στις υψηλότερες βαθμίδες της κομματικής ιεραρχίας, όπου τον είχαν κατατάξει οι ικανότητές του και η αγωνιστική του συνέπεια. Κορύφωση αυτής της πορείας ήταν ο ηγετικός του ρόλος στη διαδικασία της ρήξης με τον δογματισμό και της δημιουργίας του ΚΚΕ εσωτερικού το 1968. Ίσως σήμερα, μετά από τον μισό αιώνα που μεσολάβησε έκτοτε, οι νεώτερες γενιές να μη μπορούν να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντική ήταν η τομή αυτή για το αριστερό κίνημα του τόπου μας και, κατ’ επέκταση, για την πολιτική ζωή της χώρας.

     Όταν ένα δημόσιο πρόσωπο ολοκληρώνει τον κύκλο της ζωής του αφήνοντας αγαθή μνήμη, όπως εν προκειμένω, είναι φυσικό να θυμόμαστε μόνο εκείνα για τα οποία έγινε ευφήμως γνωστό, πιστεύω όμως πως αυτά τα αποτιμάς καλύτερα αν τα δεις μαζί με όλες τις άλλες πτυχές της διαδρομής του στη ζωή, αφού μόνον έτσι μπορείς να εκτιμήσεις το μέγεθος των υπερβάσεων που χρειάστηκε να κάνει για να κλείσει θετικά τον ισολογισμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως και ο Πάνος θα ήταν και αυτός πιο σκληρός και πιο άτεγκτος στα χρόνια της νεότητάς του,  που άλλωστε συνέπεσαν με την εποχή κατά την οποία οι κομμουνιστές ήταν βέβαιοι πως καλπάζουν πάνω στο άτι της αδήριτης ιστορικής νομοτέλειας. Ο Πάνος έζησε σε χρόνια δύσκολα και μάλιστα τα  έζησε όχι από κάποια μετόπισθεν, αλλά από την πρώτη γραμμή του μετώπου,  στην αρχή από τη θέση του απλού στρατιώτη,  στη συνέχεια από θέσεις υψηλής ευθύνης. Όταν δρας με τόσο ολοκληρωτική στράτευση μέσα σε τόσο δύσκολες περιστάσεις δεν είναι δυνατό να μην κάνεις λάθη. Ποιος ξέρει τι τρομακτικά διλήμματα υποχρεώθηκε να αντιμετωπίσει κάποτε κι’ αυτός, όπως όλοι όσοι μετείχαν στην τραγωδία του Εμφυλίου από κάποια υπεύθυνη θέση, νικητές ή ηττημένοι, ξέροντας ότι από τις αποφάσεις του κρέμονταν ζωές. Είναι πάντως χαρακτηριστικό πως ακόμη και εκείνοι που αντιμετώπιζαν με κριτική διάθεση κάποιες επιλογές του δεν τις απέδιδαν σε ιδιοτελή κίνητρα, σε κίνητρα δηλαδή που να απέβλεπαν στο όφελος που προσπορίζει η συμμόρφωση με τις διαθέσεις των εκάστοτε ισχυρών – άλλωστε η ασυμβίβαστη στάση που κράτησε απέναντι στις πιέσεις των σοβιετικών αποτελεί γι’ αυτό την καλύτερη απόδειξη.

     Όπως και να έχουν πάντως τα πράγματα, το βέβαιο είναι πως αυτά δεν μπορούν να τα εκτιμηθούν σωστά παρά μόνον στα πλαίσια της συνολικής αγωνιστικής του διαδρομής –  θα αρκούσε γι’ αυτό να αναλογιστεί κανείς ότι ο Πάνος είχε στο ενεργητικό του τρεις δραπετεύσεις από εξορίες και φυλακές. Ο Πάνος έζησε το Μάη του ’36, την παρανομία της 4ης Αυγούστου, το κολαστήριο της μεταξικής Ασφάλειας, την εξορία στη Φολέγανδρο, το κάτεργο της Ακροναυπλίας, την Κατοχή, την Αντίσταση, την παρανομία του Εμφυλίου, το Δημοκρατικό Στρατό, την προσφυγιά, τον αντιζαχαριαδικό αγώνα, το πογκρόμ της Τασκένδης, την επέμβαση των λεγόμενων αδελφών κομμάτων στα εσωτερικά του ΚΚΕ, τη διάσπαση του ’68, το ΚΚΕ εσωτερικού, την ΕΑΡ, το Συνασπισμό, τη Δημοκρατική Αριστερά. Όλα αυτά τα ποτάμια δεν μπορείς βέβαια να τα περάσεις αβρόχοις ποσί. Ίσως μάλιστα αυτό να είναι και το πιο σπουδαίο, να έχεις δηλαδή το κουράγιο να βλέπεις χωρίς παρωπίδες τι λάθη έκανες και να προσπαθείς, όσο μπορείς, να διδαχθείς από αυτά συνεχίζοντας τον αγώνα, χωρίς να λογαριάζεις τους κινδύνους, την πιθανότητα να καείς από τα αναμμένα κάρβουνα που δεν απέφυγες την ευθύνη να κρατήσεις στα χέρια σου, αλλά και χωρίς να δελεάζεσαι από την αίγλη και τη σιγουριά της υψηλής καρέκλας που θα σου εξασφάλιζε ο συμβιβασμός με τα κάθε είδους κατεστημένα.

      Στα ίδια πλαίσια πρέπει επίσης να αποτιμηθούν και οι πολιτικές επιλογές του μετά την πτώση της δικτατορίας και την επιστροφή του στην πατρίδα. Σήμερα μπορούμε εύκολα να αποφαινόμαστε ότι η πολιτική που ακολούθησαν οι ηγέτες της λεγόμενης ανανεωτικής αριστεράς ίσως δεν ήταν όσο έπρεπε τολμηρή και πως οι περιστάσεις απαιτούσαν βαθύτερες και πιο ολοκληρωμένες τομές από μέρους τους. Όμως, όπως γίνεται συνήθως, τις διαπιστώσεις αυτές τις κάνουμε χωρίς να παίρνουμε υπόψη μας τα δεδομένα της τότε εποχής, ξεχνώντας δηλαδή πως αυτά τα λέμε με την ύστερη γνώση, έχοντας τη σοφία που μας εξασφαλίζει η χρονική απόσταση και η κατασταλαγμένη εμπειρία των κοσμογονικών αλλαγών που μεσολάβησαν έκτοτε. Αν όμως δεν περιοριστούμε στο να βλέπουμε μόνο το τέρμα της διαδρομής τους αλλά το συνεκτιμήσουμε με βάση την αφετηρία της, θα διαπιστώσουμε πως, τηρουμένων των αναλογιών, ο Πάνος, ο Μπάμπης Δρακόπουλος, ο Λεωνίδας Κύρκος και οι σύντροφοί τους υπήρξαν σε σχέση με αυτούς που αυτοπροβάλλονται ως συνεχιστές της κληρονομιάς τους πολύ περισσότερο τολμηροί και καινοτόμοι. Στην περίπτωση μάλιστα του Πάνου θα μπορέσουμε να εκτιμήσουμε καλύτερα το μέγεθος της αγωνιστικής του κατάθεσης αν αναλογιστούμε πως η πορεία του εξακολουθούσε να συνεχίζεται αταλάντευτα παρά τα πολλά και σκληρότατα χτυπήματα που του επιφύλαξε η μοίρα στην προσωπική του ζωή. Ο Πάνος στο Γράμμο πληροφορήθηκε από δημοσιεύματα εφημερίδων τη δολοφονία της γυναίκας του και, λίγο αργότερα, την εκτέλεση της αδελφής του. Στην προσφυγιά, τις μέρες ακριβώς της άγριας κακοποίησής του στα γεγονότα της Τασκένδης, έζησε το θάνατο της δεύτερης γυναίκας του και μερικά χρόνια μετά έμαθε ότι οι γονείς του στη Θεσσαλονίκη πέθαναν μόνοι και αβοήθητοι, αφού δεν ήταν δυνατόν να τους βοηθήσει ούτε ο ίδιος ούτε ο, επίσης πολιτικός πρόσφυγας, αδελφός του. Στην πατρίδα υποχρεώθηκε στα ενενήντα του να πιεί το πικρότατο ποτήρι της απώλειας του μεγάλου του γιου. Αν σε κάτι του χαμογέλασε η τύχη, ήταν στο πρόσωπο της αγαπημένης του Μίρας, της συντρόφου του και μητέρας των παιδιών του, ενός ανθρώπου σπάνιας ποιότητας από κάθε άποψη, που στάθηκε παντα δίπλα του με συγκινητική  αφοσίωση και αγάπη.

    Αυτός ήταν ο Πάνος Δημητρίου. Μια περίπτωση ανθρώπου ρομαντικού και ταυτόχρονα ρεαλιστή, που έκλεισε τον κύκλο της μακράς ζωής του έχοντας την αίσθηση της πληρότητας, γιατί ακριβώς την αφιέρωσε ολοκληρωτικά και χωρίς καμιά ιδιοτέλεια στα πιστεύω του. Ένα σπάνιο δείγμα αγωνιστή που όσο περισσότερο τον γνώριζες τόσο περισσότερο τον εκτιμούσες. Ένα μίγμα αξιοσύνης, συνέπειας, αξιοπρέπειας, σεμνότητας και ανιδιοτέλειας, μ’ άλλα λόγια ένα σπάνιο δείγμα αυθεντικού κομμουνιστή με την ουσιαστική έννοια αυτού του τόσο κακοπαθημένου όρου.

Αγαπημένε μας Πάνο, για όλους όσοι είχαν το προνόμιο και την τιμή να τους θεωρείς φίλους και συντρόφους υπήρξες ένα αξεπέραστο πρότυπο ήθους, ένας δάσκαλος ζωής.

Air Jordan 1 Low Emerald Rise/White-Black For Sale

 

Το Διοικητικό Συμβούλιο των ΑΣΚΙ αποχαιρετά με θλίψη την Τασούλα Μπριλλάκη (1926-2016). Επονίτισσα, στέλεχος της Αριστεράς και ενεργή πολίτης υπήρξε μια θερμή υποστηρίκτρια των ΑΣΚΙ. Μετά τον θάνατο του συζύγου της Αντώνη Μπριλλάκη, κατέθεσε το αρχείο του στα ΑΣΚΙ και συνέβαλε καθοριστικά στην αξιοποίησή του, μέσα και από την έκδοση του τόμου Αντώνης Μπριλλάκης. Διαδρομές και αναζητήσεις της Αριστεράς μετά τον Εμφύλιο (επιμ. Ηλίας Νικολακόπουλος, Εύη Ολυμπίτου).

 

 

Articles de sport pour homme

Περιηγηθήτε στην ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης πατώντας ΕΔΩ

 

korakas001

Το 1999 οι κληρονόμοι του Μανώλη Κόρακα πρόσφεραν στα ΑΣΚΙ τη βιβλιοθήκη του πατέρα τους.  Στέλεχος της «Εργατικής Σοσιαλιστικής Ένωσης», διευθυντής της εφημερίδας Εργατική Σημαία (1929-1931), ανταποκριτής ξένων εφημερίδων στην Ελλάδα και αρθρογράφος ευρωπαϊκών περιοδικών, ο Μανόλης Κόρακας υπήρξε ένα από τα σημαντικά στελέχη του μεσοπολεμικού σοσιαλιστικού κινήματος, στο κλίμα της Β΄ Σοσιαλιστικής Διεθνούς.  Οι μελέτες του για τα σοσιαλιστικό και εργατικό κίνημα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, καθώς και η ενεργητική του παρουσία σε αυτό  προσδιόρισαν το χαρακτήρα ενός σημαντικού τμήματος της βιβλιοθήκης του.

Η βιβλιοθήκη του Μανώλη Κόρακα περιλαμβάνει 1.191 τίτλους εντύπων εκ των οποίων τα 1088 είναι βιβλία και τα 103 είναι περιοδικά και εφημερίδες, στην ελληνική, στην γαλλική και γερμανική κυρίως γλώσσα. Στην βιβλιοθήκη περιλαμβάνονται σειρές πρωτότυπων έργων του Καρλ Μαρξ, του Λέων Τρότσκυ, του Κάρλ Κάουτσκυ, της Ρόζας Λούξεμπουργκ, του Ζαν Ζωρές κ.ά. Συγκαταλέγονται, ακόμη, σπάνιες και πάντως δυσπρόσιτες εκδόσεις για τα σοσιαλιστικά ρεύματα και κινήσεις στην Ευρώπη του μεσοπολέμου καθώς και για το διεθνές εργατικό κίνημα. Στις θεματικές των συλλογών της βιβλιοθήκης περιλαμβάνονται ακόμη το ελληνικό πρωτοσοσιαλιστικό κίνημα, η δεκαετία του 1940, το εργατικό κίνημα και ο συνδικαλισμός, η αντικομμουνιστική φιλολογία κ.ά.

Μεγάλης σπουδαιότητας και σπανιότητας είναι και οι σειρές των περιοδικών που συγκέντρωνε ο ίδιος, από τη δεκαετία του 1910 έως τη δεκαετία του 1970. Για το λόγο αυτό αποφασίστηκε πέρα από την καταλογογράφησή και η συνολική ψηφιοποίηση ενδεικτικών εντύπων: Έρευνα, έκδοση του πρωτοσοσιαλιστή Πλάτωνα Δρακούλη, 1904-1906 [6 τεύχη], Αρχείον των Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών, 1921-1926 [9 τεύχη], Αρχείον Κοινωνιολογίας και Ηθικής, (δεκαετία ’50) [1 τόμος]  και Διεθνής Ζωή, 1958-1964 [78 τεύχη]. Επιπλέον επιλέχθηκαν για αποδελτίωση και ψηφιοποίηση 30 άρθρα από τα περιοδικά: Le Correspondance Internationale, 1921-1929 [18 άρθρα], L’ Internationale Communiste, 1922-1926 [6 άρθρα], και L ’Internationale Syndicale Rouge1921-1923 [6 άρθρα], που αφορούν την Ελλάδα και την Βαλκανική την περίοδο του Μεσοπολέμου.

Η καταλογράφηση της βιβλιοθήκης, η ψηφιοποίηση των περιοδικών εκδόσεων και η ανάρτησή τους στο διαδίκτυο πραγματοποιήθηκε από τα ΑΣΚΙ με τη συνδρομή του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.

Κατάλογος βιβλιοθήκης σε pdf

Damen/Herren Nike Air Max Schuhe Online Shop Outlet

 

 

stefanouΤα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ) και οι Φίλοι των ΑΣΚΙ αποχαιρετούν με θλίψη τον Στέφανο Στεφάνου, έναν μοναδικό αγωνιστή και αυτοδίδακτο λόγιο που τίμησε με την παρουσία του την Αριστερά και όλες τις συλλογικότητες στις οποίες αφιέρωσε την πολύχρονη ζωή του. Στο πρόσωπό του συνδυάστηκαν μοναδικά η παρόρμηση της δράσης με τη νηφαλιότητα του αναστοχασμού, η καλοσύνη με την ευθυκρισία, η λαϊκότητα με την βαθειά παιδεία. Για τα ΑΣΚΙ ο «θείος» Στέφανος υπήρξε ένα πρόσωπο οικείο, συγγενικό με τον οποίο μας συνέδεσαν πολλές ορατές και αόρατες κλωστές: το βιβλίο της πολυαγαπημένης του Παγώνας «Των αφανών», η συμμετοχή του σε μια σειρά από εκδηλώσεις, η υποδειγματική διόρθωση εκδόσεων μας, η συνεχής στήριξη στη διατήρηση και εμπλουτισμό των συλλογών της Εταιρείας, αποτέλεσμα της έγνοιας του για την ιστορία της Αριστεράς όπως αποτυπώθηκε και στην συστηματική συμμετοχή του στην ΕΜΙΑΝ. «Ένας από τους πολλούς της αριστεράς», όπως ο ίδιος μετριόφρονα αυτοαποκαλούταν χάραξε τις δικές του σελίδες στην ιστορία της, σμιλεύοντας ένα πρότυπο ήθους και συμπεριφοράς που θα το θυμόμαστε διαρκώς.


Το Δ.Σ. των ΑΣΚΙ

adidas superstars turned yellow and blue dress , nmd r1 primeknit indonesia price Mid WMNS Digital Pink/White-Pink Foam-Sail For Sale

 

 

Την προπερασμένη εβδομάδα τα ΑΣΚΙ αποχαιρέτησαν με οδύνη δυο αγαπημένους φίλους: τη Μάρθα Πύλια και τον Μάνο Χαριτάτο. Ιδρυτικό μέλος των Φίλων των ΑΣΚΙ και μέλος του Διοικητικού τους Συμβουλίου η Μάρθα ενίσχυσε τα Αρχεία με όλες της τις δυνάμεις, το πείσμα και τις γνώσεις της. Ο Μάνος,  συνιδρυτής και “ψυχή” του ΕΛΙΑ στάθηκε δίπλα μας όλα αυτά τα χρόνια, στηρίζοντας το έργο των Αρχείων, πρόθυμος πάντα να προσφέρει σκέψεις, ιδέες, αρχειακά τεκμήρια και κυρίως αγάπη για αυτό που κάνουμε.

Στη μνήμη των δυο ακριβών φίλων τα ΑΣΚΙ αναδημοσιεύουν από την  Κυριακάτικη Αυγή δυο κείμενα.

http://avgi-anagnoseis.blogspot.gr/2012/12/blog-post_5547.html

http://enthemata.wordpress.com/2012/12/30/mx/

brand new nike womens air max thea sneakers shoes , Air Jordan 1 Mid SE 'Iridescent Reflective Trim' White For Sale